Consumenten, Gsm

Nokia in het offensief met N9-smartphone - E-Business - Nieuws

Nokia in het offensief met N9-smartphone - E-Business - Nieuws

Met enkele nieuwe, goedkopere modellen mikt Nokia op consumenten in de opkomende markten en AziŽ. Onder meer in India en China zag de Finse gsm-fabrikant het afgelopen jaar marktaandeel verloren gaan, onder meer aan goedkope merkloze toestellen van kleinere Chinese producenten.  [...] Met de nieuwe N9-smartphone gaat Nokia de concurrentie aan met smartphones van Apple en Google. Nokia staat erg onder druk op die smartphonemarkt.   [...] De N9 beschikt over een 3,9-inch AMOLED-aanraakscherm, een opslagcapaciteit van 16 of 64 GB en een 8-mexapixel camera. Het toestel zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren. zwart, cyaan en magenta.   [...]

Nokia in het offensief met N9-smartphone - E-Business - Nieuws

Gsm-operatoren zijn zelf beter af met minder straling - E-Business - Nieuws

Bijna een jaar geleden stelden de gsm-operatoren op een persconferentie nog dat de nieuwe stralingsnorm in Brussel tot de slechtste gsm-dekking van Europa zou leiden, tenzij er 40 procent basisstations bijkwamen. Maar volgens Liesbet Van der Perre moet dat sowieso gebeuren.  [...] Daarachter zitten een paar fysische wetmatigheden. Hoe hoger het vermogen van een gsm-mast (en hoe lager de frequentie waarop die uitzendt), hoe groter het bereik van de mast. Hoe groter dat bereik, hoe minder vaak haar frequenties kunnen worden hergebruikt.  [...] De Amerikaanse operatoren Verizon en Sprint en het Britse Vodafone anticiperen op de evolutie door basisstations bij hun klanten binnenshuis te installeren. Deze femtocells vangen de gsm-trafiek van een gezin op en routeren het via vaste lijnen. Het doel is de belasting op het netwerk te verlagen en een betere ontvangst binnenshuis te geven.  [...]

Gsm-operatoren zijn zelf beter af met minder straling  - E-Business - Nieuws

Vier op de tien Belgen doen aankopen tijdens koopjesperiode - Finance - Nieuws

De consumentenorganisatie ondervroeg de afgelopen vier jaar telkens 650 consumenten tijdens de verschillende koopjesperiodes. OIVO stelt vast dat het aantal consumenten dat deelneemt aan de wintersolden in die periode van vier jaar min of meer stabiel blijft rond veertig procent.  [...] Wel zouden er enkele opvallende sociodemografische verschillen bestaan. Zo blijken vooral consumenten jonger dan 40 jaar (64 procent) de winkels op te zoeken tijdens de koopjesperiode, net als gezinnen die uit meer dan vier personen bestaan (53 procent).  [...] De koopjes zijn minder populair bij 65-plussers (14 procent), Waalse consumenten (30 procent), mensen zonder kinderen (28 procent) en consumenten met een bescheiden inkomen (28 procent).  [...]

Vier op de tien Belgen doen aankopen tijdens koopjesperiode - Finance - Nieuws

‘Kleinere gsm-cellen geven minder straling af' - E-Business - Nieuws

Wim Sweldens (43), tegenwoordig de hoogste Belg in de rangen van Alcatel-Lucent, verwacht dat het lightRadio-concept van Alcatel-Lucent een antwoord kan bieden aan de groeiende bezorgdheid over het stralingsgevaar van gsm's.  [...] Hij reist de wereld rond voor de promotie van het lightRadio-concept dat Alcatel-Lucent aangekondigde in februari. De levering van dat systeem, met zijn kleinere, intelligente antennes, is voorzien tussen 2012 en 2014. De nieuwe architectuur moet de verwachte groei van de datatrafiek opvangen, maar ook tegemoet komen aan de stralingsproblematiek.   [...] Voor de ontwikkeling van zijn lightRadio toegangsnetwerk sloot Alcatel-Lucent al in februari een overeenkomst met 's werelds grootste mobiele operator, China Mobile. Het gaat om een grondige verandering in de netwerkarchitectuur. Daarom was de aankondiging ook zo vroeg.   [...]

‘Kleinere gsm-cellen geven minder straling af'  - E-Business - Nieuws

Koudwatervrees bij kmo's en consumenten remt Belgische interneteconomie af - E-Business - Nieuws

De Belgische interneteconomie was in 2009 goed voor 8,6 miljard euro of 2,5% van het bbp. Dat blijkt uit een studie van The Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google. Een cijfer dat echter veel hoger kan liggen, als consumenten en kmo's zich minder terughoudend opstellen.  [...] BCG berekende het cijfer van 8,6 miljard euro op basis van de totale bestedingen in afgewerkte goederen en diensten. Die kunnen we opsplitsen in de e-commerce die zich op de consumentenmarkt richt (3,2 miljard euro) en de uitgaven van consumenten voor diensten op het internet en voor apparatuur zoals computers of smartphones (1,7 miljard euro).  [...] Onze achterstand heeft veel te maken met de lagere uitgaven van consumenten op het internet, zegt Filiep Deforche, senior partner en managing director bij BCG in Brussel.  [...]

Koudwatervrees bij kmo's en consumenten remt Belgische interneteconomie af  - E-Business - Nieuws

Comeos niet blij met verbod op gsm's voor kinderen - Belga Economie

(Belga) Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, reageert hoogst verbaasd dat minister Onkelinx van Volksgezondheid haar plannen doorzet om de reclame en verkoop van gsm-toestellen aan kinderen aan banden te leggen. De aangekondigde maatregelen worden door alle specialisten als onzinnig afgedaan, stelt Comeos woensdag in een persbericht.  [...] Alle maatregelen die nu op tafel liggen zijn eind 2011 al door de Raad voor het Verbruik afgeschoten, stelt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. In die raad zetelen alle betrokken partijen (producenten, consumenten en handelaars). Een helder goed onderbouwd rapport maakte unaniem het ontwerpbesluit met de grond gelijk.  [...] Nu zullen Belgische handelaars mťťr inspanningen moeten leveren dan hun buitenlandse concurrenten. Er is ook geen enkele verplichting van de producenten om die informatie door te geven. De handelaar kan dus zelfs niet controleren of de SAR-waarde die hij moet afficheren, ook klopt.   [...]

Comeos niet blij met verbod op gsm's voor kinderen - Belga Economie

Belgen nog niet wild van gsm-betalingen - E-Business - Nieuws

Zowel Tunz als Atos Origin lanceerden hun gsm-betaaltechnologie in het voorjaar, met de nodige ambitie, want de investeringen waren navenant. Na zes maanden blijken die nog geenszins te renderen, zo weet De Standaard. Atos Worldline blijkt voorlopig 1865 Belgische handelaars en particulieren te interesseren.  [...] Atos Worldline rekende aanvankelijk op 100 miljoen gsm-betalingen binnen drie jaar. Met 1 miljoen betalingen zou het bedrijf zijn investeringskosten terugwinnen. Toch maken ze zich bij de betalingsverwerker nog niet al te veel zorgen. Dit is een totaal nieuwe markt, klinkt het in De Standaard.  [...] Andere producten, zoals Proton, hebben ons geleerd dat het plots heel snel kan gaan. We hebben nog niet gecommuniceerd naar het grote publiek, enkel naar de handelaars toe. Begin volgend jaar komen er acties en een eerste marktonderzoek.   [...]

Belgen nog niet wild van gsm-betalingen - E-Business - Nieuws

Skype lanceert eerste internettelefoon - E-Business - Nieuws

Skype lanceert eerste internettelefoon - E-Business - Nieuws

De lancering van de 'Skypephone' gebeurde in samenwerking met de Britse gsm-operator '3'. Skype hoopt vanaf vrijdag tot eind dit jaar 'verschillende honderdduizenden' exemplaren van het toestel te verkopen. Op termijn zouden dat er miljoenen moeten zijn.  [...] Nu kan een Skype-gebruiker al gratis telefoneren via het internet, maar dan moet hij zich wel bij een computer bevinden en gebruikmaken van een koptelefoon en microfoon. Dit wordt met de gsm van Skype een stuk eenvoudiger, al zijn de mogelijkheden voor internationale oproepen wel beperkt.  [...] De volgende maanden zal '3' het toestel ook in de andere landen lanceren waar het actief is. AustraliŽ, Oostenrijk, Denemarken, Hongkong, ItaliŽ, Ierland en Zweden. Het is niet bekend wanneer de Skypephone in BelgiŽ beschikbaar zal zijn. Gsm-operatoren staan niet te springen om telefoneren via het internet aan te bieden, want dit dreigt hun inkomsten aan te tasten.  [...]

Skype lanceert eerste internettelefoon - E-Business - Nieuws

Bedreigen multimediagadgets de pc? - E-Business - Nieuws

Bedreigen multimediagadgets de pc? - E-Business - Nieuws

Analisten volgen tegenwoordig met argusogen de cijfertjes van de Japanse pc-markt. Voor het vijfde opeenvolgende kwartaal daalt de verkoop van pc's voor consumenten, maar ook in de bedrijvenmarkt krijgen pc-verkopers het alsmaar moeilijker.  [...] Sinds 2006 vertonen de verkoopsgrafieken van NEC en Sony een dalende lijn, en Hitachi kondigde eind oktober aan dat het zich volledig terugtrekt uit de pc-markt voor consumenten. Zelfs Apple - dat met name in de Verenigde Staten keer na keer een stijgende verkoop van computers laat optekenen - doet het slecht in Japan.  [...] De verregaande multimediamogelijkheden van alsmaar meer portable gadgets maken de pc langzaamaan quasi overbodig. Miljoenen mensen downloaden er elke dag rechtstreeks muziek op hun gsm, doen aan online shopping met hun smartphone en spelen er games mee. Digitale camera's maken rechtstreeks verbinding met een printer, foto's tonen ze meteen op een grote high-definition televisie die meteen ook de laatste nieuwe films binnenhaalt.  [...]

Bedreigen multimediagadgets de pc? - E-Business - Nieuws

Apple dankzij iPhone derde grootste gsm-producent - Bedrijven - Nieuws

Apple dankzij iPhone derde grootste gsm-producent - Bedrijven - Nieuws

Apple is dankzij het succes van de iPhone de derde grootste producent van mobiele telefoons geworden, blijkt uit een studie van onderzoeksbureau International Data Corporation (IDC).   [...] Nokia blijft wereldmarktleider met een marktaandeel van bijna 27 procent en 113,5 miljoen geleverde gsm's in het vierde kwartaal van vorig jaar. Samsung bezet de tweede plaats met een marktaandeel van 22,8 procent en 97,6 miljoen geleverde toestellen.  [...] De markt voor mobiele telefoons moest het in het laatste kwartaal stellen met een groei van 6,1 procent in vergelijking met de laatste drie maanden van 2010. De markt voor smartphones daarentegen groeide met 54,7 procent in diezelfde periode. (Belga/KVDA).   [...]

Apple dankzij iPhone derde grootste gsm-producent - Bedrijven - Nieuws